Προηγούμενη Μενού Επόμενη
  • Περισσότερες λιπαρές ουσίες απ' όλους, σχε­δόν τριπλάσιο από τον Αμερικάνο και μιάμιση φορά πε­ρισσότερο από τους κατοίκους άλλων μεσογειακών πε­ριοχών. Αλλά δεν τρώει σχεδόν ποτέ, ζωικά λίπη και δεν καταναλώνει ποτέ σπορέλαια! Καταναλώνει δηλαδή, μόνο αγνό και γευστικό ελαιόλαδο και μάλιστα ωμό σε σαλάτες και πάνω σε παξιμάδι.
  • Ελάχιστο κρέας. Παλιότερα κατά κύριο λόγο στις μεγάλες γιορτές και κάθε Κυριακή κάθε δεύτερη Κυριακή. Σήμερα δυστυχώς τα πράγματα έχουν αλλάξει και η κατανάλωση κρέατος είναι σχεδόν καθημερινή.
  • Αρκετές ποσότητες ψωμιού, τριπλάσιο απ' αυτό που τρώει ο μισός Αμερικανός, αλλά σχετικά λιγότερο απ' αυτό που καταναλώνεται σε άλλες μεσογειακές περιοχές. Το ψωμί όμως που κατανάλωνε παλιότερα ήταν κυρίως παξιμάδι ολικής αλέσεως (κριθαρένιο) ή «μιγάδι», δηλαδή ανάμεικτο. Ακόμα και σήμερα οι παραδοσιακοί Κρητικοί συνεχίζουν να απολαμβάνουν στη καθημερινή τους διατροφή το μαύρο ψωμί ή παξιμάδι αντί για το λευκό ψωμί (κοσκινισμένο, χωρίς πίτουρο).
  • Λίγο ψάρι. Οι κάτοικοι των παραλιακών περιοχών κατανάλωναν περισσότερο και λιγότερο οι κάτοικοι της ενδοχώρας.
  • Άφθονα φρούτα! Περισσότερα από οποιονδήποτε άλλον` τετραπλάσιες ποσότητες από τους κατοίκους άλλων μεσογειακών περιοχών, έξι φορές περισσότερο από τους Ολλανδούς και δυο φορές περισσότερα από τους Αμερικανούς. Τα κρητικά φρούτα, τα σταφύλια, τα πορτοκάλια, τα βερίκοκα, ταυ ροδάκινα, είναι ονομαστά για τη γεύση και το άρωμά του. Ακόμα και τα αχλάδια είναι πεντανόστιμα, κυρίως τα «άνυδρα», αυτά που δεν ποτίζονται.
  • Όσπρια και λαχανικά σε πολύ μεγάλες ποσότητες και σε διαφορετικές συνθέσεις με κρέατα και λαχανικά.
  • Κρασί με το φαγητό του. Ένα ή, συνήθως, δυο ποτήρια. Και, μάλιστα, δίδασκαν και τα παιδιά τους να πίνουν. Οι γιαγιάδες μας έλεγαν: «Τα γράμματα θέλουν νου και κρασί». Πίστευαν πως το κρασί κάνει καλό και απ'ότι αποδεικνύεται, είχαν δίκιο!

Η Κρητική Διατροφή σε σχέση με την Μεσογειακή Διατροφή